Ukens Sykkeltips & triks

Ukens Sykkeltips & triks

Sykling i gruppe eller felt

Sykling i et stort felt er ikke bare motiverende og gøy, du kan og spare mye krefter. Flere kilder hevder at man kan spare hele 30 % energi på å kunne kjøre en effektiv rulle med god teknikk og kontinuitet. Men som alt annet kreves det da øvelse og forståelse for hvordan prinsippet bak en rulle er bygd opp.

Kjedekjøring, lagtempo, Belgisk rulle, kjært barn har mange navn. Prinsippet for disse baserer seg stort sett på det samme. En person i front som ligger og drar sine medsyklister som kan ligge i «le» med mindre belastning og motvind. Dette byttes det på, alt etter vindforhold, tempo, antall syklister i feltet osv. Som dere sikkert skjønner, trengs det trening og erfaring for å bli en god rullist.

Vi begynner med de grunnleggende prinsippene:

1. Syklisten i front skal dra gruppen i et jevnt tempo.
2. Når bytte skal skje i front, skal førstemann gli rolig og kontrollert ut til siden og slippe nestemann frem og deretter «gli» rolig bakover og inn bakerst.
3. Vedkommende som så ligger i front må fokusere på å holde jevnt tempo ved bytte. Det er lett å bli overivrig og tro at man ikke drar hardt nok. Følg med på sykkelcomputeren om du har, eller bare roe en tanke ned.
4. I rullen må man befinne seg tett inntil syklisten foran. Man vil da ligge godt skult for vinden.
5. Alle i rullen må fokusere på å kjøre jevnt og kontrollert. Syklister som vingler til siden eller kjører i rykk og napp fører til trekkspilleffekten som sliter deg ut fortere.

Så til noen uskrevne rulle-regler:

1. Spytte gjør man bakerst i rulla. Ingen fortjener å dusje i andres spytt og gørr.
2. Når man kommer til en bakke vil de bakerste oppleve at de presser rullen sammen.Vær obs slik at man ikke kjører i bakhjulet foran og skaper farlige situasjoner.
3. Mange liker å stå og tråkke, særlig i oppoverbakker. Man skal da reise seg ”i tråkket”, mens man trår ned altså. Sykkelen vil nemlig bli skjøvet 10-15 cm bakover når man reiser seg, og man kan kompensere ved å trå ned samtidig som man reiser seg.
4. Når rullen kommer opp en bakketopp, kan de bakerste fortsatt være i god stigning opp bakken. Skal rullen fungere optimalt, må førstemann da ikke øke tempo med en gang han er over bakketoppen, men avvente fartsøkning til alle er over bakketoppen.
5.  Skal en dra maksimal fordel av rullen, forventes at alle er med å bidra til å holde farten opp i feltet.
6.  Skjer det en velt i feltet, er det høflig å sette ned farten slik at alle kan komme opp i rullen igjen dersom de kan det.

Ved hindringer i veien er det et godt tips å vifte med hånda bak ryggen sin på den siden hindringen er. Man sender så tegnet videre nedover i rulla. Kommer man til et kryss som krever full stopp, holder førstemann hånden sin høyt over hodet. I tillegg kan man vise resten i rulla at veien er dårlig (hull, sprekker og lignende) ved å peke på dem før man kjører forbi.

Husk på å alltid se fremover og vær obs på hva som skjer fremst i feltet. Ikke ta sjanser, men tenk på sikkerheten til deg selv og de andre i rulla.

Lykke til i rulla!!