Ukens sykkeltips & triks

Ukens sykkeltips & triks

Svingteknikk

Først vil vi se på sittestillingen når vi svinger. Rytter og sykkel må alltid være i balanse gjennom en sving. Sykkelen lenes innover i svingen for å redusere svingdiameteren, og da må tyngden av rytteren tilsvarende utover. Husk å ha blikket langt fram.

En godt innarbeidet svingteknikk gir mer effektiv og sikrere sykling.

Må være på hugget

Sving påkaller mange sanser. Blikket skal være rettet mot svingen noen meter foran deg for å se etter det riktige sporet (spesielt viktig i terrengsykling). Man må være litt mer på «hugget» i forhold til når man kjører rett frem. Disse elementene må vurderes i sammenheng med hverandre.

Hvilken fart har du!

Hvilket gir har du?

Hvilken fart kan du ha inn i svingen?

Hvor brå er svingen?

Hvordan og hvor skal du bremse opp?

Hvordan er underlaget der svingen starter?

Kan du trå gjennom svingen?

Kommer det hindringer underveis som gjør at giring må være unnagjort i tidlig fase?

Hvordan er underlaget i sving og ut av svingen?

Hvilket gir må være klart ved førstepedaltråkk ut av svingen?

Fasene i en sving

Vi deler gjerne en sving inn i 3 faser:

  1. Nedbremsingsfasen

Det er vesentlig å ha riktig fart i inngangen til svingen. Det vil si at man må gjøre all oppbremsing før svingen, og ikke i. Litt avhengig av hvor hardt man må bremse så vil det være lurt å lene seg noe bakpå sykkelen ved nedbremsing. Om nødvendig ved harde nedbremsinger kan man løfte rumpa og flytte tyngden bak setet. Hold et fast tak i styret og hold retningen ved nedbremsing. Den største nedbremsingen må være over i god tid før man legger sykkelen over. Rytteren må ha fått ned farten slik at hun/han har kontroll over sykkelen og kan kjøre «trygt» gjennom svingen, uten fare for å bli dratt ut av svingen eller vrengt styre.

  1. Innsvingningsfasen

Når svingen begynner er det viktig å legge vekt på ytterpedalen og flytte tyngdepunktet noe frem på sykkelen. Tenk at man skal trykke ned stortåa mot pedalen. Ytre krank arm/pedal bør stå i laveste posisjon når man legger sykkelen mye over. Det gjøres for å unngå at den innerste pedalarmen slår nedi bakken og få tyngden på yttersiden.

Kan være uheldig å legge sykkelen for mye ned da det er lett å miste grepet. Kompenser med overkroppen for å få vekten over hjulene. Man bør lene seg en anelse utover med overkroppen. Som kontroll på sykkelens oppførsel kan ytterkneet (kneet som vender ut av svingen) føle så vidt på rammens overstang, da får dekkene bedre grep samtidig som man kjenner sykkelens oppførsel kjappere. Kneet som vender inn i svingen brukes til å justere ubalanse.

  1. Svingfasen

I selve svingen er det viktig at man greier å holde trykket gjennom hele veien og ligge i det sporet man valgte. Viktig å ikke trå i svingen. Da bakhjulet fort kan skyte ut av svingbanen. Blikket må være rettet mot utgangen av svingen. Bruk av bremser i en høyhastighetssving skal en være forsiktig med. Det kan føre til at man blir dratt ut av svingens naturlige svingradius. Hvis utøveren må bremse kan en bruke bak brems til å dempe farten. Men bak bremsen bør helst bare brukes for å få «føling» med bakhjulet.

Svingbuen

Det er et poeng å gjøre veien gjennom svingen så kort og slak som mulig. Som tegningen viser bør utøveren derfor legge seg så langt ut som mulig i begynnelsen av svingen, før en kutter langs midten og ender opp i ytterkant i slutten av svingen. Dette er selvsagt også avhengig underlaget og terrenget for øvrig.

Svingteknikk er et av de elementene som kan avgjøre en sykkelkonkurranse. Et ritt kan bestå av flere hundre mindre og større svinger. Hvis en rytter taper noen tideler i forhold til konkurrentene i hver slik sving i løpet av en terrengsykkelkonkurranse, så begynner minuttene fort å renne på. På landeveien vil ikke dårlig svingteknikk gi så store utslag fordi en der ofte ligger i felt.

 

HUSK!

Det er ikke farten inn i svingen som er viktigst, men farten ut av svingen!