Ukas Profil: Edel Knutsen

Ukas Profil: Edel Knutsen

I dag tok vi turen over broa til Kopervik i Karmøy Kommune for slå av en liten prat med Edel Knutsen.

Edel er 36 år, gift og har 3 barn i alderen 7-15 år.

Til daglig jobber hun for Get Haugesund og er også en godt likt og populær instruktør ved SKOI trening og helse i Kopervik.

Edel sees ofte på sykkel rundt Karmøya, så vi lurte litt på hva det er som driver henne.

 

1. Hekta på sykling?

Er generelt hekta på trening med sykling som en klar favoritt.

 

2. Hvordan ser en vanlig treningsuke ut for deg?

På grunn av korte ettermiddager blir sykkeløktene på denne tiden av året byttet ut med løpeøkter og spinning. Løper ca3- 4 ganger i uka hvorav en er langtur ( 15 km. +) og en intervalløkt. Har 1-2 spinning økter i uka gjerne etterfulgt av en kort løpe økt på mølle. Har også en dag i uka med trening på Bosu ball for balanse og funksjonell styrke.  I tillegg prøver jeg å ha en egen styrkedag hvor jeg jobber baseøvelser.   Vår og sommer blir styrke og intervall trening byttet ut med sykkelturer og utesvømming.

 

3. Favoritt treningsøkt?

Tror aldri jeg blir lei av å cruise Sør-Karmøy rundt på landeveissykkel, her er det flott natur og sjøutsikt på nesten hele runden. Er det i tillegg vindstille og behagelig temperatur er det helt perfekt.

 

4. Hvor liker du helst å sykle? Sted, veier, terreng, sti, grus o.l.

På terrengsykkel liker jeg meg godt i løyper hvor jeg må jobbe med sykkelen, fordele vekt for å holde meg i balanse gjerne med en ordentlig bratt klatrebakke underveis. Grusveier er også fint f.eks. Burmavegen og over gassledningen på Håvik. De fleste sykkelturene mine er på landeveien der trives jeg aller best. Som nevnt tidligere er sør-Karmøy rundt en mye brukt løype, på langtur blir det også en tur innom Torvastad først.

 

5. Når/ hvordan og hvorfor begynte du å sykle?

Begynte med sykling først og fremst med tanke på mosjonstrening i 2003. Da ble det veldig mange turer rundt sør-Karmøy og Kvalavåg på min helt vanlige DBS damesykkel. Min første landeveissykkel ble kjøpt i 2005.  Etter dette har sykling vert en fast del av min treningshverdag.

 

6. Hvem inspirerer / motiverer deg?

Hjemme på kjøkkenveggen har jeg en tegning dattera mi (da 6 år gammel) laget etter ett lokalt barneritt. Der hun har tegnet seg selv superfornøyd på sykkel med en flott medalje rundt halsen. På tegningen står teksten: Eg VANT fjerdeplassen!!  Herlig budskap, gir meg inspirasjon i bøtter og spann.

 

7. Mål? Kortsiktige/ langsiktige?

Målet for 2016 blir å forbedre alle tider. Mens 2014 var en sesong hvor jeg satte flere personlige rekorder, var 2015 året hvor alt gikk litt dårligere… Satser på i finne tilbake til 2014 formen. Det langsiktige målet er god helse.

 

8. Hva gjør du for å motivere deg selv på en tung dag?

Treningsøkta er ofte noe jeg gleder meg til og ser frem til, så motivasjonen kommer heldigvis som regel av seg selv. Men selvfølgelig er det dager hvor jeg er litt tungstarta.. Da må en bare ta seg selv i nakken og ikke lage unnskyldninger for seg selv. Å variere treningen, forandre løyper tror jeg er viktig for motivasjonen.

 

9. Beste sykkel minne?

Har mange gode sykkelminner, vanskelig og nevne bare ett.. Men i 2005 var vi på tur i Roma, der leide vi oss terrengsykler og syklet Roma på kryss og tvers over 2 dager. Fantastisk tur hvor vi både fikk sett byen og parkene rundt den.

 

10. Hvor mange ritt har du syklet og hvilket vil du trekke fram som det beste, morsomste?

Etter en rask opptelling kommer jeg til 16 ritt. Lett blanding av landevei, tempo, terreng og motbakkeritt. Hårfagrerittet 2014 da hadde jeg en god dag og kom inn på en 5 plass i kvinneklassen.

 

11. Personlige rekorder / Meritter?

Ironman 70,3 Haugesund 2014. Da fullførte jeg sykkeletappen på 02.42.05, som var lang raskere en hva jeg hadde forventet å komme inn på. Skikkelig opptur.

 

12. Hva er du best på?

Min styrke er utholdenhet.

 

13. Hva trenger du å forbedre deg på?

Teknisk kjøring og utforkjøring. Her har jeg mye å hente.

 

14. Andre interesser utenom sykling?

Andre former for trening, turer i skog og mark og selvfølgelig familien

 

15. Kort beskrivelse av hvordan det var å sykle Hårfagrerittet?

Hårfagrerittet leverer alltid. Variert terreng som gir deg utfordringer, men er samtidig overkommelig for de fleste. Liker veldig godt den nye løypa med klatreparti opp med Førre og selvfølgelig opp Steinsfjellet. Supert med målgang og god mottakelse på indre kai i Haugesund.

 

16. Ditt neste ritt. Hvor og når?

Mitt neste ritt blir sannsynligvis Haugesund- Sauda i mai neste år.

 

17. Tips til andre for å komme i gang med sykling? Nye, etablerte, unge og eldre…

Sykling er en treningsform som de fleste kan drive med.  Ikke ha for høye krav til deg selv i starten når det gjelder utstyr , tid eller distanse. Vær forsiktig med å sammenligne deg med andre, gled deg over dine egne resultater.  Start med lette løyper å ta deg tid til nyte turen.

 

18. Hva er det som driver deg?

Utfordringene, mestringsfølelsen, opplevelsene og gleden av å være i bevegelse.

 

19. Hva betyr sykkel for deg?

Sykkel for meg betyr adrenalin, avkobling, sosialt samvær, alenetid og opplevelser. Håper å kunne sykle til jeg blir 100.

 

Tusen takk for praten og lykke til med treningen din og neste års sesong. Håper vi ser deg på Hårfagrerittet igjen.

 

Edel Knutsen 2