Ukens sykkelprofil: Bruse Kverneland

Ukens sykkelprofil: Bruse Kverneland

Spørsmål til «Ukas» Profil

 

I dag har vi snakket med fjorårets vinner av Seeding klassen i Hårfagrerittet, Bruse Kverneland.

Bruse er 41 år, gift med Julia og har 3 barn på 13, 8 og 4 år. Han er bosatt på Madla utenfor Stavanger og jobber som daglig leder for Seabrokers Chartering A/S, skipsmegler avdelingen i Seabrokers Group i Stavanger.

Bruse sykler for TOSK (Tasta & Omegn Sykkelklubb) og sponses av Seabrokers Group. Han sykler på en Merida 0,9 XX – 26.

 

  1. Hvordan begynte du med sykling?

Jeg var aktiv i friidrett (sprint) frem til begynnelsen av 20 årene, reiste til England/Liverpool for å studere. Idrett og trening ble byttet ut med pub og studentlivet de neste 3 årene. Jeg utførte militærtjenesten ved Harald Hårfagre i 1997.

I 2007 etablerte Seabrokers Group en sykkelklubb, da begynte moroa for meg og mange av de ansatte, senere ble jeg medlem av Tasta & Omegn sykkelklubb (TOSK).

 

  1. Hvordan trener du?

Sesong trening begynner i januar og slutter i juni etter å ha utført Nordsjørittet. Grunnet sommerferie og langt opphold fra sykling er det vanskelig å motivere seg for å komme i gang før jeg MÅ begynne, altså i januar.

En vanlig treningsuke fra januar til mai har fullt fokus på intervall trening, 2 ganger i uken. Jeg gjør mye for å få dette til, men det krever sitt med 3 aktive barn, flyvertinne til kone i tillegg til en del representasjon og reising med jobben. Med god planlegging får jeg til 95% av de 2 treningsøktene:

 

  • Mandag (TOSK); 1 time med bakkeintervall i Ullandhaugsbakken (ca. 2 mil)

eller

  • Tirsdag (Hafrsfjord SK); 1 time med bakkeintervall i Ullandhaugsbakken (ca. 2 mil)
  • Torsdag (TOSK); 1,5 time med intervall på Bø i Randaberg (ca. 3 mil)

 

Fra april legger jeg inn sykling fra Madla og får derfor ca. 5 mil og 2 timer ut av torsdags treningenJ

Fra mai legger jeg inn så mange ritt jeg får anledning til å delta på for å få den mengden/lengden som trengs for å gjennomføre Nordsjørittet.

 

  1. Hvor liker du å sykle?

Basert på denne treningsformen blir syklingen lagt til asfaltveier og litt grusveier, men ingen offroad sykling/trening.

 

  1. Mål? Kortsiktige/ langsiktige?

Holde meg i god form og være med i front så lenge jeg klarer.

 

  1. Hva gjør du for å motivere deg selv på en tung dag?

 

Jeg har vanskelig for å motivere meg selv på dårlige dager. Sykler derfor hjem og legger meg på sofaen. Jeg får ingenting igjen av å trene på en dårlig dag, bruker jeg heller tiden med familien.

 

  1. Beste sykkel minne?

Alle sykkelritt hvor jeg befinner meg sammen med en god gruppe hvor alle bidrar for å fullføre på best mulig tid er fantastiske minner. Verre blir det når du treffer syklister som blir sure når du legger deg i «sekken» for å spise.

 

  1. Hvor mange ritt har du syklet og hvilket vil du trekke fram som det beste, morsomste?

Normalt prøver jeg å delta på 3-5 ritt per sesong. Jeg liker de fleste rittene jeg er med på, men tror jeg vil trekke frem Garborgriket rundt som en favoritt.

 

  1. Personlige rekorder / Meritter?

Fra Turritt.com

Ritt År Klubb/Sted Km Vinner Tid Min Tid Km/t Plass / Deltakere
Garborgriket Rundt 2014 TOSK / Seabrokers 82.00 02:27:15 02:32:24 32.28 37 / 1511
Hårfagrerittet 2014 TOSK / Seabrokers 71.00 02:16:49 02:27:44 28.83 12 / 1017
Landsbyrittet 2014 TOSK / Seabrokers 51.50 01:31:46 01:38:33 31.35 29 / 749
Nordsjørittet 2014 TOSK / Seabrokers 91.00 02:41:07 02:43:54 33.31 15 / 8763
PreTour Sandnes 2014 TOSK / Seabrokers 38.90 01:08:20 01:09:02 33.80 5 / 257

 

  1. Hva er du best på?:

Det er viktig å være med i teten fra start og i tillegg vite hvor og når du skal posisjonere deg riktig igjennom hele rittet. Videre er det essensielt å presse grensene lengre enn du selv tror er mulig.

 

  1. Hva trenger du å forbedre deg på?

2 dager med intervall trening er ikke så mye, men jeg tror det utgjør en høy prosent av hva jeg har kapasitet til. Hadde jeg fått til 1 x langtur for å få mer mengde trening så tror jeg at jeg hadde forbedret formen og resultatene med noen få prosent. I tillegg kunne jeg kanskje forbedret inntak av sunn mat samt tatt litt «kosttilskudd» og blitt avholdsmann…….., men hva er da gleden i livet ????

 

  1. Andre interesser utenom sykling?

Sykling er den eneste treningsformen jeg driver med, ellers mange interesser og ideer.

 

  1. Kort beskrivelse av hvordan det var å sykle Hårfagrerittet?

Et kjekt og interessant ritt, spesielt når du ikke vet hvordan løypen er og når / hvor du skal posisjonere deg riktig. Når det er sagt så kom jeg meg fort frem til front og var med de 3 første over Søre Åsen, deretter ble vi en gruppe på 7 – 8 ryttere som syklet så å si samlet inn til mål. Jeg ble liggende som 4. syklist på vei opp Steinsfjellet da de 2 fremste fikk en luke og 3. syklist sa at vi skulle ta de igjen med å lage en «rulle» inn mot mål.

Da vi mistet kontakten med de 2 fremste, skjønte jeg at jeg ikke kunne vente på en «rulle» så jeg startet opphentingen selv, men visste lite om hvordan siste del av løypa var. Da jeg kom på asfalten igjen fikk jeg øye på de 2 utbryteren og fikk etter hvert kontakt. Vi syklet sammen i ca. 1 km før det ble et spurtoppgjør hvor «sprinter genene» kommer godt med.

 

  1. Ditt neste ritt. Hvor og når?

Vet ikke, men den første mulighet blir vel Landsbyrittet eller kanskje jeg blir med TOSK til Danmark 25 april for å sykle AALBORG MTB MARATHON – Time will show

 

  1. Tips til andre for å komme i gang med sykling?

Det som har gitt meg sykkelglede trenger ikke gi andre samme glede. For meg handler det ikke om søndagsturer og kos, heller mest mulig slit og svette for å komme i form og være med i front fra start og holde ut så lenge som mulig. Det er ikke lett å «selge» det inn til andre når de ikke har prøvd det, men for de som har vært/er der, vet hva jeg snakker om.

 

Tusen takk for praten Bruse, håper vi ser deg i Hårfagrerittet i år. Lykke til med sesongen!

 

 

Hårfagrerittet