Ukas Profil: Andreas Penne Nygård

Ukas Profil: Andreas Penne Nygård

I dag har vi tatt turen til Bryne for å snakke med tidligere fotballspiller i Bryne og Klepp, Andreas Penne Nygård. Andreas er 33 år og gift. Han er forholdsvis nyfrelst syklist og har bare hold på i 6 sesonger til tross for at han er med å kjempe med de beste i alle rittene han stiller opp i. Ikke mindre enn imponerende. Det viser at sykling er en inkluderende aktivitet som du kan begynne med når som helst.

Andreas jobber i dag i 100% stilling som lærer på Bore ungdoms skule i Klepp kommune og trives godt med det. Han underviser mest i kroppsøving, valgfaget fysisk aktivitet og helse, KRLE og samfunnsfag. Er praksisveileder, og synes det er kjekt å få praksisstudenter fra universitetet hvert år.

 

1. Hekta på sykling?

Ja… Er vel generelt hekta på trening – koser meg på hver treningsøkt enten det er løping, sykling eller ulike ballidretter. Trener variert!

 

2. Hvordan ser en vanlig treningsuke ut for deg?

Treningsukene varierer alt etter årstid. Under sesongen gjelder det å ha overskudd til rittene, mens det i grunntreningsperioden blir mye mengdetrening. Da blir det lange økter i helgene og kortere økter etter jobb i ukedagene. Trener ca. 12-14 timer per uke i gjennomsnitt i året. Liker å trene variert om vinteren, mens det blir litt mer spesifikt når det nærmer seg sesongen.

 

3. Favoritt treningsøkt?

6×10 minutter i sone 3 på temposykkelen langs de jærske strendene.

 

4. Hvor liker du helst å sykle? Sted, veier, terreng, sti, grus og lignende 

Jeg liker å sykle over alt. Jeg sykler både tempo, landevei og terreng, og alle disipliner har sin sjarm. Liker meg godt i variert terreng. Langturer der jeg stikker innom litt skogsterreng er kjekt!

 

5. Når/ hvordan og hvorfor begynte du å sykle? 

Jeg begynte å sykle for 6 år siden. Begynte fordi jeg var litt lei av å møte til faste tidspunkt på fotballen. Hadde også lyst til å prøve meg på en individuell idrett der alt er opp til en selv.

 

6. Hvem inspirerer / motiverer deg?

Jeg er veldig lett inspirert og motivert. Har en indre motivasjon som driver meg. Koser meg på hver treningsøkt i alle årstider. Motivasjonen er nok en av mine styrker – er alltid gira på ei ny treningsøkt.

 

7. Mål? Kortsiktige/ langsiktige? 

Målet mitt er å kjempe i toppen i alle ritt jeg stiller i. Har alltid lyst å bli litt bedre.

 

8. Hva gjør du for å motivere deg selv på en tung dag?

Har sjelden tunge dager, men etter lange dager på jobb er det deilig å sette seg på sykkelen eller knytte joggeskoene. Da får jeg ny energi og mer overskudd til dagens andre gjøremål. Da koples hjernen litt av det daglige stresset, men motivasjon har jeg egentlig aldri manglet.

 

9. Hvor mange ritt har du syklet og hvilket vil du trekke fram som det beste, morsomste? 

Sykler mange ritt hver sesong og har stort sett ritt hver helg i sesongen. Er med på det meste, men liker spesielt godt Garborgriket rundt, Hårfagrerittet og Lysebotn-Bryne.

 

10. Personlige rekorder / Meritter?

Har spilt flere landskamper på U-landslag i fotball og på landslaget i futsal.Hevdet meg på lokale løp og motbakkeløp de siste årene. Har også fått noen Tippeliga-kamper for Bryne FK. Har flere pallplasseringer og vunnet ulike lokale turritt på sykkel.

 

11. Hva er du best på? 

Sykkelmessig er nok oppoverbakker min styrke.

 

12. Hva trenger du å forbedre deg på? 

Jeg må forbedre spurten min.

 

13. Andre interesser utenom sykling? 

Fotball, sport generelt og allsidig trening.

 

14. Kort beskrivelse av hvordan det var å sykle Hårfagrerittet?

Det er alltid kjekt å sykle Hårfagrerittet. Jeg liker spesielt godt at det er variert med både grus, asfalt og terreng. Jeg liker også at det har en del høydemeter. Fint arrangement og hyggelige folk!

 

15. Ditt neste ritt. Hvor og når? 

Sesongen går mot slutten nå, så det gjenstår bare noen lokale bedriftsritt og små terrengritt.

 

16. Tips til andre for å komme i gang med sykling? Nye, etablerte, unge og eldre

Gå ut av øktene med overskudd.Ikke slurv med mat og hvile.

Tenk på totalbelastningen og bygg deg gradvis sterkere. Ikke start for hardt.

 

17. Hva er det som driver deg?

Treningsgleden og ønsket om å alltid bli litt bedre.

 

18. Hva betyr sykkel for deg?

Sykkel betyr et friminutt i hverdagen, og er en fin måte å holde seg i form. Jeg synes det er kvalitetstid hver gang jeg setter meg på sykkelen.

 

Tusen takk for praten, håper vi får se deg i Hårfagrerittet 2016 også.

 

Lykke til med sykkelsesongen!

 

Andreas Penne Nygård (1)